Михайло Севрук
Концерт Ойстраха.
Жовтень 1976 року . Київський Палац Україна . Дві постаті
світової музичної величі беруть участь у концерті: скрипаль Давид Ойстрах і
диригент Кирило Кондрашин. На той час ці два митці мали за собою усі титули
лауреатів різноманітних конкурсів і премій, мали також звання народних артистів
СРСР.Академічний симфонічний оркестр Московської філармонії також брав участь у
цьому концерті, який самостійно грав 5 Симфонію П.І., та акомпанував скрипалю.
Цей оркестр був одним із провідних оркестрів світу,до якого залучалися
музиканти із всього СРСР. В різні роки оркестром диригували майже всі провідні
диригенти. Протягом 16 років (с 1960 по 1976 г.) оркестром керував Кирило
Кондрашин і цей концерт в Україні в київському концертному залі Україна був
одним із останніх виступів світознамого диригента з цим колективом, адже
дирекція цього колективу об´явила конкурс на місце головного диригента і з
часом був вибраний Дмитро Китаєнко. За свідченнями бувших членів колективу
симфонічного оркестру у Кондрашина були тертя з членами оркестру, які мали
трохи інший організаційний і творчий підхід праці оркестру ніж Кондрашин.
Звісно ,що тут були декілька факторів які змусили Кондрашина залишитися на
заході: конфліктна ситуація в колективі оркестру, оголошення конкурсу на
заміщення посади головного диригента ,яким був Кондрашин, а також була замішена
ще й політика ,яка змусила у 1978 році Кондрашина покинути СРСР на завжди. Хоча
з боку держави він не був утискуваний . При всіх режимах Сталіна, Хрущова ,
Брежнєва протягом всієї творчої діяльності фортуна йому сприяла .Він отримував
нагороди, премії і всі звання, які тільки можливо було отримати в СРСР. В
еміграції Кирило Кондрашин помер у 1981 році після концерту від інфаркту.
Концертний зал палацу «Україна» переповнений, адже дістатись
на виступ відомих митців не так вже і просто.Я навчався на третьому курсі
Київської державної консерваторії ім. П. І. Чайковського. Квинтки дістав
випадково. Хтось відмовився і я купив. Сидів десь у передостанніх рядах залу і
дивувався ,що все було чути. Послухати Давида Ойстраха -скрипаля світового
рівня, то було щось неперевершене ,святкове і кожний скрипаль мав за честь бути
на цьому концерті. Та й послухати оркестр під керуванням Кирила Кондрашина то
була подія, яка стала пам'ятною для кожного слухача на все життя.Вже не
пам´ятаю, можливо була підзвучка і соліст та оркестр грали через мікрофони.
Весь репертуар виступу не пам'ятаю,але запам'ятався виступ в першому відділені
,де Д. Ойстрах грав світознамий скрипковий концерт у супроводі симфонічного оркестру
Йоганна Брамса. Оркестр під керуванням К.Кондрашина звучав виважено і в міру
,щоб соліст без намагання міг грати. Фактично так і було ,оркестр з
майстерністю супроводжував скрипаля і звук скрипки нісся над палітрою оркестру
,заповнюючи простір залу і доходив до слухача. Перша частина відзвучала і в
другій частині після мелодійного солo пасторального характеру, де йде діалог
скрипки з гобоєм. Й.Брамс увів у партію скрипки акордову фактуру .І Коли Д.
Острах почав грати акордову послідовність ,то він грав її з великим напруженням
і приміняв велику силу смичка, надaвлюючи на струни. Я ,сидячі в залі ,боявся
,що може лопнути якась струна. І в той час пригадався випадок ,коли Паганіні
підрізали струни і під час виконання свого твору почали лопатися струни , але
він зміг дограти твір на одній струні. І у мене затаївся подих подумавши про
Паганіні ,я подумав чи маестро Ойтрах дограє на одній струні ,коли у нього на
скрипці почнуть лопатися струни. І в той час насправді струна на скрипці
виконавця лопнула. Що ж робить диригент. Кондрашин спокійно дограв до кінця
фразу, професійним жестом зупинив оркестр, а концертмейстер оркестру дістав із
внутрішнього кармана фрака струну ,взяв у руки скрипку Ойстраха,та виміняв на
нову струну. Потім він наладив скрипку і передав Ойстраху. Кондрашин взяв ІІ
частину з початку і оркестр та соліст успішно довершили своїм виконанням
визначний та вже і історичний концерт.
Немає коментарів:
Дописати коментар